نگاهی کوتاه به فال و فال گیری

نگاهی کوتاه به فال و فال گیری

فال و فال گیری

فال و فالگیری درنگاه عقل وشرع-البته تحقیق و بررسی درمورد این فالگیری ها نیازمند کار وسیع میدانی و تأمل و دقت درتک تک این موارد است و دور از منطق است که ما همه این فالگیری ها را به کلی و بی تأمل انکار کنیم و همه را خرافات و اباطیل بخوانیم. اما به نظر می رسد که خود این فالگیری ها هم تفاوت های جدی و روشنی با هم دارند.

فال حافظ

به عنوان مثال، سنتی به نام «فال حافظ» یکی از سنت های قدیمی ایرانی، برای ارتباط همه جانبه با ادبیات ارزشمند و فاخر ایرانی و ارتباط دادن تعالیم بلند عرفانی وقرآنی آن با زندگی است واین گونه نیست که اگر درموردی فال حافظ گرفته شد؛ همه افراد آینده خود و دیگران برآن بار نمایند. بلکه حقیقت و ماهیت حقیقی فال و فالگیری مورد تأیید اسلام کارهایی از قبیل همین فال حافظ است.

فال نیک

در اسلام از هر نوع فال بد زدن یا «تطیر» نهی شده ، ولی برعکس به ما دستور داده شد که امور گوناگون را به فال نیک بگیرید وبه اصطلاح «تفال به خیر» بزنید.یعنی همه چیز را به نوعی حمل برخوبی ونیکی کنید تا انشاء الهب همان گونه محقق شود.

فال امیدوار کننده

از آن جا که دیوان حافظ مملو از اشعار امید بخش و دل نشین و پرشور و شوق است و دربدترین شرایط هم نوعی امید بخشی نسبت به آینده را در خود جای داده است، فال حافظ همواره به نوید آینده ای بهتر و زیباتررا داراست و به همین دلیل معمولا از فال حافظ، نکته ای منفی و ناراحت کننده به کسی منتقل نمی شود. و به علاوه کسی هم کلمات مبهم غزلیات حافظ را عین واقعیت خارج و پیش بینی صد درصد آینده تلقی نمی کند. درنتیجه چنین فالگیری، همان تفال به خیر زدن است که از نگاه شرعی امری ممدوح و بی اشکال می باشد.

راستی یک مقاله دیگر هم پیدا کردم که شاید بتواند به شما در حل این سوال کمک کند. مقاله ( نظر اسلام در مورد فال چیست؟ ) را از سایت سراما بخوانید.

نظرات