طرز تهیه شیرینی کشمشی با لیوان نرم و خوشمزه خانگی

طرز تهیه شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی با لیوان رژیمی دونفره بدون فر مرحله به مرحله و گردویی نرم با پیمانه نرم و خوشمزه خانگی با مایکروفر بدون کاغذ روغنی با پیمانه لیوان

شیرینی کشمشی یکی از انواع شیرینی ها بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند انواع کیک به همراه چای سرو می شود. برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با وبلاگ تفریحی نموره همراه باشید.

برای این پست آموزش طرز تهیه شیرینی کشمشی از معروف و محبوب ترین شیرینی ها موجود در کشورمان را آماده کرده ایم برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی ، این پست را دنبال کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
پودر قند۲/۳ لیوان
کره۷۵ گرم
کشمش پلویی¼ لیوان
اسانس وانیل¼ قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی کشمشی

مرحله اول

ابتدا کره  و تخم مرغ را از یخچال خارج می کنیم تا هم دمای محیط شوند. در ادامه یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و کره را به همراه پودر قند و اسانس وانیل به کاسه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم

مخلوط کردن مخلوط کره ، پودر قند و اسانس وانیل را باید در حدی ادامه دهیم که خمیری کرم رنگ به دست بیاید. پس از اینکه کار مخلوط کردن مواد به پایان رسید تخم مرغ را اضافه می کنیم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.


همچنین ببینید : طرز تهیه شیرینی توت فرنگی با نارگیل خانگی نوروز

مرحله سوم

در این مرحله آرد را دو مرتبه الک می کنیم، سپس کم کم به دیگر مواد اضافه می کنیم و در حین اضافه کردن آرد مواد را با دور کم همزن مخلوط می کنیم. آرد را با دیگر مواد فقط باید در حدی مخلوط کنیم که یکدست شوند.

مرحله چهارم

پس از اینکه آرد با دیگر مواد یکدست شد و مایه شیرینی آماده شد باید کشمش پلویی را به خمیر شیرینی اضافه کنیم. برای این منظور کشمش ها را تمیز می کنیم و اضافات شان را جدا می کنیم سپس به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد می خیسانیم.

مرحله پنجم

سپس به خمیر اضافه می کنیم و خیلی کم مخلوط می کنیم تا کشمش به تمام نقاط خمیر برسد. بهتر است فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا زمان آماده شدن خمیر شیرینی معطل گرم شدن فر نشویم.


همچنین ببینید : طرز تهیه کیک عسلی آبدار روسی هشت لایه

مرحله ششم

شیرینی کشمشی از انواع شیرینی هایی محسوب می شود که به سینی فر می چسبد برای همین باید از کاغذ روغنی در سینی فر استفاده کنیم. البته اگر کاغذ روغنی در دسترس نیست می توانیم سینی فر را با روغن جدا کننده کیک چرب کنیم تا شیرینی پس از پخت نچسبند.

مرحله هفتم

پس از اینکه سینی فر را آماده کردیم، مایه شیرینی را با قیف یا قاشق با فاصله داخل سینی فر قیف می زنیم. وقتی مایه شیرینی را داخل سینی قیف بزنیم کمی برجسته است و به مرور زمان خودش پخش می شود و نیز نیست خودتان آنرا تخت کنید.

مرحله هشتم

پس از اینکه تمام خمیر را به صورت مرتب روی کاغذ روغنی قرار دادیم سینی را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فر قرار می دهیم تا شیرینی ها آماده شوند. برای مطمئن شدن از پخت شیرینی ها نیاز نیست درب فر را باز و بسته کنید.

مرحله نهم

زمانی که اطراف شیرینی ها طلایی رنگ شد می توانید آنها را از فر خارج کنید. چون شیرینی کشمشی حالتی شکننده دارد و ممکن است خرد شود، صبر کنید تا شیرینی ها خنک شوند سپس اقدام به جمع کردن آنها کنید.

نکات پخت شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی نرم و خشک

اگر تمایل دارید شیرینی کشمشی شما خشک باشد باید آرد شیرینی را کمی بیشتر بگیرید ، ضمن اینکه برای خارج کردن شیرینی ها از فر ، اجازه دهید اطراف شیرینی ها قهوه ای شود سپس آنها را از فر خارج کنید تا خشک شوند.

اما اگر می خواهید شیرینی کشمشی شما نرم باشد دستور بالا را به همراه اندازه های داده شده بدون کم و کاست انجام دهید. بهتر است برای اینکه شیرینی ها خشک نشوند یک کاسه آب جوش هم از قبل داخل فر قرار دهید.

شیرینی کشمشی بدون کاغذ روغنی

به دلیل اینکه شیرینی کشمشمی از شیرینی هایی محسوب می شود که به کف سینی فر می چسبد توصیه می شود که از کاغذ روغنی استفاده شود. اگر کاغذ روغنی در دسترس ندارید کافیست با روغن جدا کننده کیک سینی فر را چرب کنید تا شیرینی ها به سینی فر نچسبندند.


شیرینی کشمشی به روش ساناز سانیا

 

مواد لازم

پودر قند170 گرم

روغن جامد مخصوص قنادی90 گرم

تخم مرغ1 عدد

زرده تخم مرغ1 عدد

وانیل شکری4/1 قاشق چای‌خوری

آرد نول 150 گرم

کشمش پلویی50 گرم


طرز تهیه


• در ظرفی پودر قند را دوبار الک کنید؛

• در ظرفی دیگر، آرد را دوبار الک کنید؛

• فر را از 15 دقیقه قبل، روی حرارت 175 درجه سانتی‌گراد تنظیم و گرم کنید؛

• کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.


روش تهیه


1. در ظرفی، روغن و پودر قند را بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا مخلوط کرم رنگ شود؛

2. تخم مرغ، زرده تخم مرغ و وانیل را به مخلوط بالا اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید تا کرم رنگ شود؛ 

3. آرد را به تدریج به مخلوط بالا اضافه کنید و با لیسک هم بزنید سپس کشمش را به آن بیافزایید و هم بزنید تا کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند؛

4. با قاشق از مخلوط بردارید و با فاصله مناسب از یکدیگر در سینی فر بچینید سپس سینی را به مدت 10 تا 12 دقیقه در طبقه وسط فر گرم شده، قرار دهید تا شیرینی ها بپزند و لبه آنها طلایی رنگ شود؛

5. پس از این مدت، سینی را از فر خارج کنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند تا شیرینی ها خنک شوند. شیرینی کشمشی آماده سرو است.


شیرینی کشمشی به روش ساده



مواد لازم:


آرد گندم کامل سبوس دار 290 گرم

شکر سرخ 250 گرم 

کره محلی به دمای محیط رسیده 150 گرم

تخم مرغ محلی 2 عدد

کشمش پلویی 100 گرم



طرز تهیه:


ابتدا شکر سرخ و کره را خوب هم می زنیم  بعد تخم مرغ ها رو یکی یکی اضافه می کنیم و خوب می زنیم سپس آرد رو کم کم اضافه می کنیم، در آخر کشمش ها رو اضافه می کنیم

کف سینی را چرب می کنیم و از خمیر به اندازه گردو بزرگ برداشته و با فاصله در سینی می چینیم.  و در فر از قبل گرم شده با دمای 160 درجه به مدت 15 دقیقه می پزیم.

این شیرینی نباید تغییر رنگ بده فقط زیر شیرینی کمی طلایی میشه.

نظرات