طرز تهیه باقالی پلو با مرغ ریش ریش برای 4 نفر با شوید تازه

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ ریش ریش نی نی سایت سراشپز پاپیون برای 4 نفر با شوید تازه

باقالی پلو با مرغ مانند باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که بیشتر برای مجالس تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با وبلاگ تفریحی نموره همراه باشید.

باقلا پلو که در زبان عامیانه باقالی پلو گفته می شود، یکی از انواع پلوهای ایرانی است که در بیشتر جشن ها و مهمانی های از آن استفاده می شوند.

باقلا پلو مخلوطی است از شوید و باقلا با برنج که طعم و بویی معطر به برنج می دهد. باقلا پلو را معمولاً در مهمانی ها و مجالس به همراه گوشت سرو می کنند. ولی سرو این پلو با مرغ نیز معمول است.

مواد لازم برای ۴ نفر
باقلا سبز۲ پیمانه
برنج۴ پیمانه
پیاز۲ عدد درشت
گوشت مرغ۴ تکه ران یا سینه
سیر۲ حبه
شوید تازه یا خشک۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت باقالی پلو با مرغ

مرحله اول

ابتدا پیازها را به صورت خلالی متوسط خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا سبک و طلایی شوند، سپس سیر را رنده کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و در حدی که فقط عطر سیر بلند شود تفت می دهیم.

مرحله دوم

در مرحله بعدی تکه های مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم و تمام قسمت های مرغ را به خوبی سرخ می کنیم. پس از اینکه مرغ را سرخ کردیم ۱ تا ۲ لیوان آب به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مرغ با حرارت ملایم بپزد.

مرحله سوم

در این مرحله به سراغ اماده کردن باقالی پلو می رویم، برای این منظور برنج را نسبت به نوع ان می خیسانیم. سپس یک قابلمه حاوی آب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری نمک داخل آب می ریزیم و اجازه می دهیم آب درون قابلمه به جوش بیاید.

مرحله چهارم

پس از اینکه آب جوش امد برنج را آبکشی می کنیم و می شوییم، سپس به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم و نسبت به نوع برنج حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای آماده شدن برنج نیاز است. برای تست اماده شدن برنج باید انرا زیر دندان یا بین دو انگشت تست کنیم.

مرحله پنجم

زمانی که اطراف برنج نرم شده و پخته بود و مغز آن سفت بود یعنی برنج ما آماده است و باید آنرا آبکشی کنیم. در ادامه باقالی ها را هم به مدت ۵ دقیقه در آب جوش می ریزیم و کف روی انرا می گیریم سپس آبکشی می کنیم و با برنج مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخل آن می ریزیم. برای ته دیگ به انتخاب خود از نان لواش یا سیب زمینی حلقه ای استفاده می کنیم، سپس روی ته دیگ را با مخلوط برنج و باقالا سبز پر می کنیم.

مرحله هفتم

روی هر لایه برنج مقداری شوید خشک یا شوید تازه ساطوری شده می ریزیم و به این ترتیب تمام برنج را داخل قابلمه می ریزیم. حالا روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت حدودا یک ساعت دم بکشد.

مرحله هشتم

در ۱۵ دقیقه پایانی پخت مرغ زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و پس از اینکه برنج دم کشید به همراه مرغ زعفرانی سرو می کنیم. آب و پیازهای داخل قابلمه مرغ را نیز داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و در کنار غذا سرو می کنیم.


باقالی پلو با مرغ



روش فوری باقالی پلو با مرغ


دوستای گلم من مرغ را با اب گذاشتم رو شعله گاز وقتی جوش اومد کف اونو گرفتم بعد یه کمی زرد چوبه و یک قاشق روغن و چند تا پیاز نمک فلفل وزعفران دم شده وکمی رب گذاشتم تا پخته بشه و اب مرغ به اندازه یک لیوان بمونه بعد مرغ ها را با کره سرخ کردم با فرچه هم زعفرون روی مرغ ها زدم که خیلی خوشرنگ میشه بعد یک پیاز را ریز خرد کردم تفت دادم زردچوبه و نمک ورب زدم اب مرغ را اضافه کردم وچند جوش زد خاموش کردم ومرغ ها رو داخل سس گذاشتم


خواص شوید در باقالی پلو با مرغ

شوید از گونه سبزی های بومی مناطق شرق مدیترانه و غرب آسیا است و در مناطق مختلف ایران نیز به صورت یک ساله و یا دو ساله کاشته می شود. قسمت های مختلف این گیاه یعنی ساقه و برگ ها، تخم و میوه، دارای کاربردهای درمانی فراوانی است.

این بخش ها از ترکیباتی چون: دکارن، لیمونن، آلفافلاثدرن، دیلانوزید، کومارین‌ها، کامپفرول و ترکیب 3ـ گلوکورونیده آن، وی سنین، میریستیسین و سایر فلاوونوئیدها، اسیدهای فنلی، پروتئین و چربی تشکیل شده است. علاوه بر این ترکیبات شوید منبع خوبی از کلسیم، فیبر، منیزیم، آهن و منگنز می باشد.

شوید در درمان بسیاری از بیماری ها نظیر: درمان سوء هاضمه، نفخ، اسپاسم و انقباض عضلانی، کاهش کلسترول، التهاب کبدی، سکسکه، اسهال، اسهال خونی مفید می باشد.

این گیاه همچنین برای آرامش اعصاب، کاهش ورم و درد معده، جلوگیری از پوکی استخوان، هضم غذا، درمان استفراغ، افزایش شیر مادر توصیه می شود. اسانس های فرار میوه شوید دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشند.

شوید دارای طبیعت گرم و خشک است. به همین دلیل کسانی که گرم مزاج هستند باید آن را با آب لیمو، سکنجبین، آب غوره و ترشی مصرف کنند و سرد مزاجان آن را با قرنفل، دارچین و عسل بخورند.

غذاهای مرتبط :

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه , باقالی پلو با ماهیچه پسران کریم , باقالی پلو برای 4 نفر , xvc jidi fhrhgd  g fh lhid i

باقالی پلو با ماهیچه یکی از مجلسی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که معمولا برای مراسم های مهم تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با مطلب ( طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه ) همراه باشید.

طرز تهیه چلو گوشت در زودپز با زودپز لای برنج پسران کریم گوشت گوساله دونفره زرندی برای 100 نفر

چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود. به دلیل اینکه این غذای خوشمزه در بیشتر مواقع با گوشت خالص گوسفندی طبخ می شود از قیمت بالاتری نسبت به دیگر غذاهای مجلسی برخوردار است و به همین جهت در مجالس خاص از آن استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با مطلب ( طرز تهیه چلو گوشت ) همراه باشید.

منابع :

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ مجلسی خاله خانم

نظرات